De toekomst van IP & DECT toestellen op kantoor

Yealink - IP Toestel

De vaste telefoonlijn, die zo’n 20 jaar geleden nog gemeengoed was op het kantoor, sterft uit. Dat komt door de toenemende behoefte aan flexibelere communicatie zoals chatten en videobellen. De nieuwe technologieën op het gebied van ICT en communicatie zijn ontstaan om die behoefte te voorzien. Uit een onderzoek van Peil.nl blijkt dat minstens 65% van de werknemers geen gebruik meer maakt van de vaste telefoonlijn. Deze onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Universal Communicationsspecialist Startready en Plantronics. Bijna alle Nederlandse bedrijven zijn inmiddels overgestapt op DECT of IP toestellen.

Mobiliteit en flexibiliteit staan voorop

Vaste telefonie wordt vrijwel overal vervangen door internettelefonie. Dit biedt zakelijke gebruikers veel meer flexibiliteit. Zo kunnen ze bijvoorbeeld videobellen, conference calls organiseren en hun schermen delen met degene met wie ze bellen. En dit kunnen ze doen vanaf hun PC, laptop, tablet of smartphone. Op kantoor, thuis en onderweg. Skype en Skype for Business behoren tot de meest gebruikte platformen voor internettelefonie. Zij hebben gezamenlijk een marktaandeel van 76%.
Zelfs de bedrijven waar ‘gewoon’ bellen nog tot de meest gebruikte communicatievorm behoort, maken bijna geen gebruik meer van vaste telefoonlijnen.

DECT & IP toestellen

Bij IP toestellen (ook wel VoIP genoemd) wordt er gebruik gemaakt van internet of een ander IP-netwerk om spraak te transporteren. Dit heeft als voordeel dat een bedrijf maar één infrastructuur nodig heeft voor spraak en data. VoIP kan, afhankelijk van de provider, ook op smartphones worden gebruikt.
DECT is de afkorting van Digital Enhanced Cordless Telecommunications. Het is een standaard voor digitale draadloze telefoons, en kan tevens worden toegepast voor dataoverdracht.
Vrijwel alle bedrijven maken tegenwoordig gebruik van IP toestellen of DECT toestellen.

Het belang van headsets

De opkomst van IP en DECT toestellen heeft geleidt tot een groeiende behoefte aan geavanceerde headsets. Waar deze voorheen eigenlijk voornamelijk door callcenters werden gebruikt, worden ze nu door steeds meer bedrijven toegepast. Headsets bieden de werknemer namelijk de mogelijkheid om zich altijd goed verstaanbaar te maken, ongeacht waar ze zich bevinden. Ook zorgen de moderne headsets dat de gebruiker minder last heeft van omgevingsgeluiden, dat ze mobieler zijn en dat ze comfortabeler kunnen bellen.

Toekomst

Zowel de werkomgeving als de communicatiemiddelen die er worden gebruikt evolueren steeds sneller. Steeds meer bedrijven stappen over op het Nieuwe Werken, waarbij werknemers (deels) vanuit huis of vanaf een flexwerkplek werken. Zij moeten dus overal en altijd gemakkelijk en effectief kunnen werken. Het Nieuwe Werken zorgt ook voor de opkomst van het BYOD (Bring Your Own Device) principe, waarbij werknemers hun eigen smartphone of tablet voor hun werk gebruiken. De verwachting is dat deze trend wel zal doorzetten bij bedrijven die aan het Nieuwe Werken doen. Maar bij de bedrijven waar de meeste activiteit op kantoor plaatsvindt, zullen IP toestellen en DECT toestellen hun prominente plek voorlopig nog wel behouden.

admin